Kort sagt är Webbdagarna ett event där en massa webbutvecklare/Journalister/Projektledare och andra samlas för att mingla, marknadsföra sina företag samt få ny inspiration och energi till de egna projekten. Temat var relevans med fokus kring ”Content Marketing”, alltså vilken information man vill gå ut med till kunderna. Mobilanpassning, en ständigt växande trend, var bland de hetaste ämnena där och som vi i vårt tidigare blogginlägg skrivit behöver vi som utvecklare ständigt förespråka för våra kunder om hur viktig implementeringen av detta är.
Under dagen som Memoria medverkade höll många intressanta talare föredrag om allt kring webben och gav en bra överblick i de digitala trender och verktyg som finns idag. Bland dessa fanns kända webbprofiler som exempelvis Frida Boisen, redaktör på Expressen GT, samt den världskända författaren Jeff Jarvis. Handplockade av Internetworlds redaktion gav talarna en heltäckande överblick av de digitala trender som förändrar sättet vi gör affärer på idag.
Heta ämnen just nu
- Mobilanpassning/Responisv design
IT-köparnas mobilanvändade ökar, men en strategi för de mobila satsningarna finns ännu inte hos många företag. Mobilanpassa ert företag om ni inte gjort det ännu!
- Content Marketing
Med all den information som man idag bombarderas av finns inte utrymmet för utfyllnadsdesign, utan enkelhet och relevans vill läsarna ha.
- Sociala medier
En enorm expansion av sociala medier finns idag och ständigt ökar antalet. Det gäller därför att följa den här utvecklingen som webbprofil och utvecklas med den.
- Modern marknadsföring
Gula sidorna, lokaltidningen eller anslagstavlan på ICA… Gamla marknadsföringsmetoder fungerar inte i dagens dynamiska samhälle.
Efter en dag med mycket inspiration och intressanta tal avslutade vi besöket på webbdagarna med en Selfie på Magnus Höijs begäran.