Ditt företag existerar av någon anledning. De anledningarna leder till att andra fattar tycke för ditt företag och tar steget att anlita dig. Men varför just dig? Vad gjorde dig särskilt utmärkande för det jobbet?
Övertygelserna som du använder kan vara många men gemensamt är att du på ett sätt lyckats påverka beslutsfattaren att du är bäst. Ett bra sätt att påverka är genom att använda dig av sociala medier. På sociala medier kan du avslöja ditt företags syn på händelser, utbilda, underhålla mm. På så sätt skapas en känslomässig relation och kanske även engagemang bland följare och läsare.
Vilka möjligheter har du?
Facebook: Socialt media för den breda massan och man når inte bara sin målgrupp. Möjligheter att anpassa inläggen till annonser utefter specifika målgrupper är stor. Med facebooks förbättrade sök-algoritm kommer man kunna få mer relevanta sökträffar.
Twitter: En blogg där man skriver kortare inlägg. Ett enkelt och snabbt sätt att informera och där senaste nytt kommer först. Alla kan läsa dina inlägg.
Linked-in: En stark B2B kanal som förutom kopplingen till företag är även en bra källa för ny kompetens.
Instagram: Fokus ligger på bilddelning och de tagna bilderna samlas i ett flöde. Detta ger en mer personlig prägel av ditt företag.
Youtube: Den självklara platformen för rörlig bild. Youtube är en viktig källa för ny kunskap, inspiration och underhållning.
Snapchat: Ett nytt och ungt socialt media. Man chattar genom att ta bild eller video med smartphonen. Ingen lagring sker, vare sig hos mottagaren eller den som skickar. Företag kan köpa annonsplats där bild eller video skickast direkt till den valda målgruppen.
För att få dina läsare och följare engagerade måste du själv visa engagemang. Det handlar inte bara om ditt engagemang utan att du lägger upp relevant information av intresse för dina följare och läsare. Den relevansen är knuten till anledningen varför du finns.
Ändamålet är i slutänden att bygga en relation och förtroende för ditt företag, även om det tar tid att bygga.