Vad kan sociala medier göra för ditt företag?

original1392806271

Ditt företag existerar av någon anledning. De anledningarna leder till att andra fattar tycke för ditt företag och tar steget att anlita dig. Men varför just dig? Vad gjorde dig särskilt utmärkande för det jobbet?

Övertygelserna som du använder kan vara många men gemensamt är att du på ett sätt lyckats påverka beslutsfattaren att du är bäst. Ett bra sätt att påverka är genom att använda dig av sociala medier. På sociala medier kan du avslöja ditt företags syn på händelser, utbilda, underhålla mm. På så sätt skapas en känslomässig relation och kanske även engagemang bland följare och läsare.

Vilka möjligheter har du?
Facebook: Socialt media för den breda massan och man når inte bara sin målgrupp. Möjligheter att anpassa inläggen till annonser utefter specifika målgrupper är stor. Med facebooks förbättrade sök-algoritm kommer man kunna få mer relevanta sökträffar.
Twitter: En blogg där man skriver kortare inlägg. Ett enkelt och snabbt sätt att informera och där senaste nytt kommer först. Alla kan läsa dina inlägg.
Linked-in: En stark B2B kanal som förutom kopplingen till företag är även en bra källa för ny kompetens.
Instagram: Fokus ligger på bilddelning och de tagna bilderna samlas i ett flöde. Detta ger en mer personlig prägel av ditt företag.
Youtube: Den självklara platformen för rörlig bild. Youtube är en viktig källa för ny kunskap, inspiration och underhållning.
Snapchat: Ett nytt och ungt socialt media. Man chattar genom att ta bild eller video med smartphonen. Ingen lagring sker, vare sig hos mottagaren eller den som skickar. Företag kan köpa annonsplats där bild eller video skickast direkt till den valda målgruppen.

För att få dina läsare och följare engagerade måste du själv visa engagemang. Det handlar inte bara om ditt engagemang utan att du lägger upp relevant information av intresse för dina följare och läsare. Den relevansen är knuten till anledningen varför du finns.

Ändamålet är i slutänden att bygga en relation och förtroende för ditt företag, även om det tar tid att bygga.

Memoria når finalplats i Venture cup för sin nya produkt!

Memoria har efter ett långt och tidvis påfrestande arbete lyckats nå en finalplats i Venture Cup. Venture Cup är en affärsplanstävling som arrangeras över hela landet och här har entreprenörer möjlighet att presentera och tävla kring sin produktidé.
Vårt bidrag i denna rikstäckande tävling är en produkt som är kopplad till lösningar för att skapa det smarta hemmet.

Vår produktformulering är:
Idag ansluts alltmer hemelektronik till nätverk för att kommunicera med andra smarta enheter. Det förekommer dock barriärer som sätter stopp för sådan integration och kommunikation, men med vår produkt gör vi det möjligt för olika smarta enheter att integreras för att skapa ett smart hem.

Vi tackar samtliga involverade, från ingenjörerna på Memoria till juryn som valt ut vår produkt. I slutet av 2015 kommer produkten att lanseras, följ vår facebook och blogg för att löpande få information.

Facebook: Memoria Konsulting

Memoria

Konsultens tillgänglighet, din trygghet

Open doors


Små företag och särskilt nystartade företag är ofta återhållsamma när det gäller att göra investeringar och anlita professionella konsulter som kan hantera framtagningen av en profileringsstrategi och bygga en hemsida samt utforma ett enhetligt designspråk. Svårigheten som dessa företag upplever är att hitta en konsult som förstår deras behov i det steg där de befinner sig, ser det essentiella och erbjuder något genomförbart.

Driver du ett sådant företag ställer du säkert krav på att man börjar stegvis och gör små implementeringar samt kontinuerligt gör uppföljningar. För att genomföra dessa stegvisa implementeringar och att stegvis ta fram lösningar ställer höga krav på konsulten då denne måste ha god kännedom om din verksamhet, hur du har utvecklats och vad framtidsplanerna ser ut för just dig. Samtidigt behöver din konsult och leverantör vara på det klara med vad som är den mest optimala lösningen för dig i just det skede som din verksamhet befinner sig i. För att lyckas med detta behöver du ha en tillgänglig konsult. En konsult som finns där på snabbt varsel och som snabbt kan sätta sig in i de frågeställningar som du har och som har en helhetsbild av din verksamhet.

Vad innebär då att vara tillgänglig?
- när behovet uppstår snabbt kunna bistå med hjälp
– finnas med under din utveckling
– följa upp så att rätt tjänst erbjuds beroende på var i din vision verksamheten befinner sig
– uppvisad kännedom om din verksamhet

Årets svenska söktrender innefattar Chiapudding, ”hur röstar man?”, ”Varför biter Suarez?”

google

Google har presenterat årets svenska söktrender. 2014 präglas av sökningar relaterade till supervalåret, fotbolls-VM i Brasilien och Ice Bucket Challenge. De sökfraser som toppar årets lista är lexbase, Iphone 6 och fotbolls-vm. Listorna nedan är framtagna med hjälp av kombinationer av flera olika verktyg från Google som ger insikt i globala, regionala, tidigare och nuvarande söktrender på aggregerad nivå. Ett gratisverktyg från Google som använts till att ta fram årets söktrender är Google Trender. Verktyget visar den relativa sökvolymen över geografiska områden och tidsperioder.

Läs mer om söktrenderna på google.se/2014 eller kolla vad som söks i hela världen i detta klipp:

Youtube har också tagit fram ett klipp där man spolar tillbaka till början på 2014 och ser vad som präglat videotjänsten under året. Youtube Rewind: Turn Down For 2014

 

Mest ökande söktermer 2014

Övergripande

  1. Lexbase
  2. iPhone 6
  3. VM 2014
  4. Ebola
  5. Melodifestivalen 2014
  6. OS 2014
  7. Robin Williams
  8. Socialdemokraterna
  9. Eurovision 2014
  10. Flappy Bird

Personer

  1. Robin Williams
  2. Conchita Wurst
  3. Jennifer Lawrence
  4. Philip Seymour Hoffman
  5. Ace Wilder
  6. Sanna Nielsen
  7. Malik Bendjelloul
  8. Nils Horner
  9. Sia
  10. Dan Bilzerian

Artister

  1. Conchita Wurst
  2. Ace Wilder
  3. Sanna Nielsen
  4. Sia
  5. Tristan Björling
  6. Ed Sheeran
  7. Monica Zetterlund
  8. Alice Babs
  9. Tove Lo
  10. Orup

TV-program

  1. Melodifestivalen
  2. Eurovision
  3. Big Brother
  4. Paradise Hotel
  5. Idol
  6. True Detective
  7. Welcome to Sweden
  8. Tjockare än vatten
  9. Julkalendern
  10. Blå ögon

Filmer

  1. Interstellar
  2. Anabelle
  3. Frozen
  4. Gone Girl
  5. Divergent
  6. Dallas Buyers Club
  7. Godzilla
  8. Robocop
  9. Malificient
  10. The Other Woman

Mat

  1. Chiapudding
  2. Gremolata
  3. Pulled Chicken
  4. Pulled Beef
  5. Chokladmarkis
  6. Lövbiffsgryta
  7. Corneflakeskakor
  8. Högrevsburgare
  9. Nötköttsgryta
  10. Fläskfilégryta

Frågor som börjar med “Vad…”

  1. Vad är ebola?
  2. Vad är ALS?
  3. Vad är flyttskatt?
  4. Vad tycker partierna?
  5. Vad vill Socialdemokraterna?
  6. Vad betyder selfie?
  7. Vad är Netflix?
  8. Vad smakar Piggelin?
  9. Vad är Isis?
  10. Vad är stambyte?

Frågor som börjar med “Varför…”

  1. Varför biter Suárez?
  2. Varför kalla fötter?
  3. Varför sopsortera?
  4. Varför grundades EU?
  5. Varför gifta sig?
  6. Varför hjortronsalt?
  7. Varför krita biljardkö?
  8. Varför sprattlar bebisar?
  9. Varför kliar myggbett?
  10. Varför knivsöder?

Frågor som börjar med “Hur…”

  1. Hur röstar man?
  2. Hur smittar ebola?
  3. Hur ofta tandtråd?
  4. Hur utvecklades evolutionsteorin?
  5. Hur smittar vattkoppor?
  6. Hur mycket pension?
  7. Hur sjönk Estonia?
  8. Hur man grillar?
  9. Hur väljs talmannen?
  10. Hur sluta röka?

Din hemsida, en kostnad eller investering?

Att hämta information och sprida information idag är nästan synonymt med Internet. Denna marknadsplats för informationsspridning är idag en livsviktig artär för världens utveckling. Bara i Sverige gjordes under 2013 ungefär 30-35 miljoner google sökningar, per dag. Dessa google-sökningar hänger samman med den höga internetanvändningen som år 2012 uppgick till 94,78% av svenskarna.


Åtkomsten till internet är idag utspridd och man använder alltifrån stationära datorer till mobiltelefoner. Enbart smarta mobiltelefoner med internetanslutning använder två av tre svenskar, men den andelen är betydligt högre bland den yngre generationen, där det är över 90%. Av denna yngre generation använder uppemot 80% sina smarta mobiltelefonerna för att ansluta sig till Internet dagligen.


Det är klarlagt att internetanvändningen är hög i Sverige, men en viktig fråga är vad gör alla dessa internetanvändare när de väl är uppkopplade?


Enligt .se internetstatistik så används Internet av användare i åldern 12+ till att frekvent utföra dessa sysslor:


• Söka produktinformation (86%)
• Köpa/betala varor/tjänster (84%)
• Köpa/boka resor (71%)
• Betala räkningar (79%)
• Läsa e-post (96%)
• Söka tidtabeller/adresser (95%)


Denna statistik är betydande för att argumentera för att man måste finnas på Internet idag. Dina kunder finns ute på Internet, dina kunder söker information, dina kunder är mer kritiska och söker sig till bästa leverantören.
En hemsida är därmed mer än ditt skyltfönster på Internet, det är även din väg att tala om att du existerar och att du står pall bland dina konkurrenter. Den skall inte ses som en kostnad utan är en investering, precis som investeringen i din nya maskin eller din nya bilflotta. Samtidigt, som påvisats hur viktig din närvaro på internet är, så underlättas det vidare att kostnaderna för hemsidan får tas upp som en investering i företagets räkenskaper. Förutom att hemsidan är avdragsgill kan den även skrivas av på flera år, därmed påverkas ditt resultat positivt.


Slutsats
Efter alla dessa fakta tydliggörs att din närvaro på Internet är betydande för din överlevnad. Men ju fler som finns på en marknad ökar även konkurrensen. Den ökande konkurrensen ställer nya krav på de som finns representerade på Internet. Kraven blir att ha en tilltalande hemsida, innehåll som är kundorienterat och ändamålsanpassat. För att tillhandahålla detta mervärde krävs ingående kompetenser och det enskilda företaget saknar oftast dessa specialistkunskaper. Därför är det viktigt att kompetent leverantör anlitas för att skapa din rätta visuella återgivning.

Vad står ditt företag för?

90 % av ens uppfattning om andra skapas under mötets fyra första minuter. Om det låter som en kort tid så förkortas den avsevärt när andra kommer i kontakt med företagets symboler. Därför är det viktigt med rätt profilering.


Profileringen är bara en del av den totala marknadsstrategin. Utgångspunkten för profileringen skall grunda sig på en avgränsad affärsidé, på så sätt får kunderna en chans att skapa en klar bild av företaget.


Två återkommande frågeställningar som man skall ha i åtanke är: 1, hur är rätt sätt? och 2, vad vill man uppnå med profileringen?


1) Rätt sätt att profilera sig:

  • Enkelhet

  • Tydlighet

  • Enhetlighet

Återigen blir det fokus på en klar affärsidé. Däri genom att differentiera sin närvaro på marknaden särskiljer man sig från mängden. Enkelhet i detta sammanhang blir inte samma sak som tråkig och primitiv utan mer att dess komplexitet skall uttrycka sig på ett för massan självklart sätt. Tydligheten skall framhäva sig geonom att man inte skall gå miste om vad för verksamhet det gäller och vad lösningen är. Ett tema genom hela företagets ansträngningar utåt, detta är enhetlighet och skapar en sammanhängande bild av verksamheten.


2) Vad vill man uppnå med profileringen?

Igenkännande – Målgruppen knyts an kring verksamheten
Känslor – En distinkt känsla kring lösningen som erbjuds
Lojalitet – En återkommande kund är billigare att behålla än att locka nya
Trovärdighet – Ett tecken för en hållbar lösning


Studie av Journal of Consumer Research

Denna studie undersökte hur ett hundratal universitetsstudenter påverkades av att se Apple-logotypen respektive IBM-logotypen. Studenterna delades in i två grupper och syftet var att se hur deras kreativitet och uppfinningsrikedom påverkades när de två grupperna utsattes för respektive logotype. Tydligt var att de som ombetts att titta på Apple-logotypen hittade fler kreativa lösningar till den uppgift som de tilldelats. Denna studie är en fingervisning på att med rätt medel kan du påverka andra i hur de uppfattar saker men även vilka sinnen som symbolerna lyfter fram.


Avslutning

Slutsatsen är att det är viktigt att företaget kommunicerar med rätt symboler i sin marknadsföring, då det är de som ger företaget en personlighet och identitet. Kunderna skall inte bara se företaget som en del i en mängd av konkurrenter som de kan välja bland utan företaget skall vara synonymt med lösningen till det specifika problemet.

#Webbdagarna #Internetworld

Kort sagt är Webbdagarna ett event där en massa webbutvecklare/Journalister/Projektledare och andra samlas för att mingla, marknadsföra sina företag samt få ny inspiration och energi till de egna projekten. Temat var relevans med fokus kring ”Content Marketing”, alltså vilken information man vill gå ut med till kunderna. Mobilanpassning, en ständigt växande trend, var bland de hetaste ämnena där och som vi i vårt tidigare blogginlägg skrivit behöver vi som utvecklare ständigt förespråka för våra kunder om hur viktig implementeringen av detta är.

 

Under dagen som Memoria medverkade höll många intressanta talare föredrag om allt kring webben och gav en bra överblick i de digitala trender och verktyg som finns idag. Bland dessa fanns kända webbprofiler som exempelvis Frida Boisen, redaktör på Expressen GT, samt den världskända författaren Jeff Jarvis. Handplockade av Internetworlds redaktion gav talarna en heltäckande överblick av de digitala trender som förändrar sättet vi gör affärer på idag.

 

Heta ämnen just nu

  • Mobilanpassning/Responisv design
    IT-köparnas mobilanvändade ökar, men en strategi för de mobila satsningarna finns ännu inte hos många företag. Mobilanpassa ert företag om ni inte gjort det ännu!
  • Content Marketing
    Med all den information som man idag bombarderas av finns inte utrymmet för utfyllnadsdesign, utan enkelhet och relevans vill läsarna ha.
  • Sociala medier
    En enorm expansion av sociala medier finns idag och ständigt ökar antalet. Det gäller därför att följa den här utvecklingen som webbprofil och utvecklas med den.
  • Modern marknadsföring
    Gula sidorna, lokaltidningen eller anslagstavlan på ICA… Gamla marknadsföringsmetoder fungerar inte i dagens dynamiska samhälle.

 

Efter en dag med mycket inspiration och intressanta tal avslutade vi besöket på webbdagarna med en Selfie på Magnus Höijs begäran.

Mobilanpassning, numera ett måste!

Efter många år i branchen har vi på Memoria Konsulting alltmer insett vikten av en mobilanpassad hemsida. Vi försöker förespråka om detta och utbilda våra kunder och partners till att uppgradera och följa trenderna. IT-köparnas mobilanvändade ökar men en strategi för de mobila satsningarna finns ännu inte hos många företag.

 

Internetanvändningen ökar och är inte som förr, tillgänglig på en enda specifik plats, utan med mobilens avancemang kan vi nu sitta i princip var vi vill och ändå surfa bland våra favoritsidor. En viktig sak att konstatera är att mobilanvändare och datoranvändare konsumerar information på olika sätt.

 

Mobilanvändare

För att en mobilanvändare ska bli nöjd när han/hon besöker en hemsida via mobieln så behöver den ha;

  • enkel och tydlig design. Utan onödig designutfyllnad eller flashiga effekter.
  • lite text! Att läsa mycket text på mobilen uppskattas inte av mobilanvändarna och lämnar ofta sidor med mycket text.

Datoranvändare

En datoranvändare har större skärm att surfa på och detta ger utvecklarna mer utrymme för smarta funktioner och kombinationer mellan text och bild. När man kombinerar text och bild på ett smart sätt så kan man få långa texter att verka intressanta och lättare att arbeta sig igenom.

 

Hur ska man då gå till väga?

Du börjar med att identifiera vad dina kunder, som besöker din webbplats från en mobil enhet, efterfrågar och utifrån detta sätta upp en strategi för att utforma den mobilanpassade hemsidan enligt kundernas behov. Två punkter som vi anser viktiga att följa är;

  1. Var kommer kunderna att behöva besöka vår mobila hemsida?
  2. Vad vill kunderna få ut av den mobila hemsidan? Ofta handlar det om kort information om företaget och kontaktuppgfter.

 

Tro inte att du är klar när den mobila hemsidan väl är uppbyggd. Den är fortfarande konstruerad efter vad du tror kunderna vill ha, men inte förrän du betatestat och optimerat hemsidan kan du färdigstämpla den.

 

Vill du ha hjälp med mobilanpassning av din hemsida? Kontakta oss här eller besök vår hemsida www.memoria.se